Conjunctuur

Duitse buitenlandse handel blijkt robuust

09/11/2021

Het mondiale economische klimaat wordt ongemakkelijker. Dit blijkt uit de huidige AHK World Business Outlook.

De enquête van de Federatie van Duitse Kamers van Koophandel en Industrie (DIHK) geeft een samenvatting van de feedback van meer dan 3.200 Duitse bedrijven die wereldwijd in het buitenland vertegenwoordigd zijn.

De World Business Outlook laat zien dat naast de stijgende grondstofprijzen en de nog steeds bestaande reisbeperkingen, de verstoringen van de toeleveringsketen de afgelopen maanden zelfs weer zijn toegenomen - meer dan elke tweede internationaal actieve Duitse onderneming wordt nu getroffen. AHK debelux heeft een enquête gehouden bij bedrijven in België. Hier was het beeld optimistischer.

In België zijn de bedrijven optimistisch

De meeste Belgische bedrijven beoordeelden hun huidige bedrijfssituatie als goed in de enquête. Daarnaast verwacht bijna 80 procent een verbetering in de komende twaalf maanden.

Iets meer dan de helft verwacht ook dat het economische klimaat in deze periode zal verbeteren. Meer dan een derde denkt dat de economie stabiel zal blijven. Evenveel bedrijven willen hun investeringsuitgaven in de komende twaalf maanden stabiel houden. De meerderheid wil echter hun investeringen verhogen.

Op de vraag naar veranderingen in het aantal werknemers zijn de antwoorden 50:50 verdeeld: de helft wil meer personeel in dienst nemen, de andere helft verandert niets aan het aantal werknemers.

Vraag niet langer het grootste bedrijfsrisico

Voor het eerst sinds het begin van de coronapandemie is de vraag niet langer het grootste bedrijfsrisico. Het tekort aan geschoolde arbeiders heeft deze vervangen. Ruim 70 procent van de bedrijven noemde dit risico nummer 1 voor hun economische ontwikkeling, gevolgd door de grondstofprijzen (43 procent), de arbeidskosten (36 procent) en vervolgens de vraag (29 procent). Hieruit blijkt een normalisering van de risicobeoordeling tot het niveau van vóór Corona.

Reisbeperkingen (63%), afgelaste handelsbeurzen (50%) en problemen met de toeleveringsketen en logistiek (43%) zijn de belangrijkste stressfactoren. Op het gebied van toeleveringsketens was echter slechts 21 procent op zoek naar nieuwe of extra leveranciers.

De helft van de respondenten was afkomstig uit de dienstensector, 29 procent uit de industrie en de bouw en 21 procent uit de groot- en detailhandel. De overgrote meerderheid heeft minder dan 100 werknemers, 21 procent tussen 100 en 1000 werknemers en 14 procent meer dan 1000 werknemers.

Buitenlandse handel is robuust

Uit de resultaten van de algemene enquête, die door de DIHK worden geëvalueerd, blijkt dat de beoordeling door de ondernemingen van de economische situatie op de internationale markten enigszins is vertroebeld in vergelijking met de voorjaarsenquête. In dit enigszins verslechterde wereldwijde groeiscenario houdt de Duitse buitenlandse handel echter goed stand: de verwachtingen van bedrijven van hun internationale activiteiten verbeteren matig.

"Hoewel de economie in veel regio's hapert, grijpen Duitse bedrijven hun internationale vestigingen en houden ze stand op de wereldmarkten", aldus DIHK hoofd buitenlandse handel Volker Treier, die de resultaten samenvat. "De DIHK verwacht dat de Duitse export in 2022 met 7,0 procent zal groeien - wat nog steeds boven het langetermijngemiddelde van 4,5 procent ligt."

Optimisme met betrekking tot de eigen bedrijfsontwikkeling, ...

Over het geheel genomen beoordelen buitenlandse bedrijven hun huidige bedrijfssituatie positiever dan in het voorjaar: wereldwijd omschrijft 52 procent hun situatie als goed, slechts 11 procent als slecht. Vooral in Europa melden de ondervraagden goede zaken: in de eurozone is dat 55 procent, in andere Europese landen (waaronder Groot-Brittannië, Zwitserland en Noorwegen) 60 procent en in Oost- en Zuidoost-Europa (zonder de EU) zelfs 67 procent.

De meerderheid van de Duitse bedrijven is ook optimistischer over de zakelijke ontwikkeling in de komende twaalf maanden dan zij onlangs waren. In alle wereldregio's verwacht 56 procent betere zaken te doen, slechts 6 procent slechtere. "Het is bemoedigend te zien dat de bedrijven van de bedrijven op hun internationale locaties taai en veerkrachtig blijken te zijn", aldus Treier. Ook de wereldwijde investerings- en werkgelegenheidsintenties van bedrijven nemen toe.

... maar niet over de economie

Volgens Dreier is dit "des te opmerkelijker omdat het herstel van de wereldeconomie over het geheel genomen aan kracht verliest". Hoewel 41 procent van de ondervraagde bedrijven wereldwijd een betere economische ontwikkeling op lokaal niveau verwacht, verwacht 17 procent een verslechtering. Vooral in China en Noord-Amerika worden de economische verwachtingen echter merkbaar somberder.

Terwijl 70 procent van de Duitse ondernemingen in China in het voorjaar nog een positieve economische ontwikkeling in het land verwachtte, is dat momenteel nog maar 36 procent. In de VS daalde dit cijfer van 74 tot 50 procent. "De bedrijven zien met bezorgdheid dat de lucht blijkbaar dunner wordt in de twee economische locomotieven van de afgelopen maanden", zei de DIHK-chef voor buitenlandse handel in een commentaar op de cijfers. "Dit zijn geen goede voortekenen voor het economisch herstelproces na de Corona-crisis."

Voornaamste risico's zijn grondstoffenprijzen, economisch beleid en geschoolde arbeidskrachten

Het economische klimaat voor buitenlandse bedrijven wordt in vele regio's van de wereld moeilijker. Voor 44 procent van de Duitse bedrijven in het buitenland vormen stijgende grondstofprijzen momenteel het grootste risico voor de wereldeconomie, gevolgd door algemene economische omstandigheden zoals belastingen, douanerechten en sancties met 40 procent.Ook het tekort aan geschoolde arbeidskrachten neemt toe (van 29 naar 37 procent).

Gevolgen Corona dragen bij tot inflatierisico

Als direct gevolg van de Corona-crisis drukken ook reisbeperkingen (65%) en problemen met de bevoorradingsketen en logistiek (stijging van 40% tot 54%) op de internationale activiteiten van bedrijven.

"Wat we hier zien is een gevaarlijke mix van economische beleidsrisico's die de kostendruk op bedrijven verhogen," zei Treier. "Als zij deze kosten doorberekenen aan hun klanten, stijgt de inflatie."

Antwoorden van de Belgische bedrijven (%)

Susann Zuber

Afdelingshoofd