Duitsland
Covid-Update

Corona-steunmaatregelen voor bedrijven verlengd

07/09/2021

De overbruggingssteun III Plus zal derhalve tot eind september worden voortgezet. Alle belangrijke vragen en antwoorden.

Met meer dan 100 miljard aan uitgekeerde hulp waren de Overbruggingsbijstand I, II en III een belangrijk hulpinstrument tijdens de Coronapandemie.

De federale overheid blijft zelfstandigen, bedrijven en instellingen steunen die door tijdelijke sluitingen ernstige verkoopverliezen ervaren.

Sinds het begin van de Coronapandemie is 118,4 miljard euro goedgekeurd voor de economie. Daarbij komt nog de kortetermijnuitkering van 38 miljard euro.

Wie kan overbruggingssteun aanvragen?

Kleine en middelgrote ondernemingen die als gevolg van de Coronapandemie hun bedrijfsactiviteiten hebben opschort of sterk beperkt, kunnen in het kader van Overbruggingssteun III uitgebreide subsidies ontvangen. Ook in Overbruggingssteun III Plus komen alleen ondernemingen met een met Corona verband houdende omzetdaling van ten minste 30% in aanmerking voor een aanvraag. Dit geldt voor ondernemingen met een jaaromzet van maximaal 750 miljoen euro. Er is geen omzetlimiet voor ondernemingen die rechtstreeks door de sluitingen worden getroffen. Het bedrag van de steun is gebaseerd op de vaste exploitatiekosten.

Waar wordt de aanvraag gedaan?

Alle getroffenen vragen altijd overbruggingsbijstand aan via een belastingadviseur, accountant of beëdigd accountant. Dit gebeurt via het gezamenlijke applicatieplatform www.ueberbrueckungshilfe-unternehmen.de. Belastingadviseurs, accountants en beëdigde openbare accountants kunnen zich daar laten registreren. Sinds 10 februari 2021 is het mogelijk overbruggingssteun III aan te vragen. De uiterste termijn voor het indienen van aanvragen is 31 augustus 2021. De aanvragen voor Overbruggingssteun III Plus zullen binnenkort van start gaan.

Wat is er nieuw aan de Overbruggingshulp III+?

Bedrijven die in de loop van de heropening personeel uit werktijdverkorting terughalen, nieuwe in dienst nemen of anderszins de werkgelegenheid vergroten, ontvangen een persoonlijke kostensteun (“doorstartbonus”) als tegemoetkoming voor de daaruit voortvloeiende stijging van de personeelskosten.

In de toekomst zullen advocaten- en gerechtskosten tot 20 000 euro per maand worden vergoed voor de herstructurering van ondernemingen in dreigende insolventie om faillissement te voorkomen.

Aanzienlijke verbetering op de arbeidsmarkt

De uitgebreide openingsstappen van de afgelopen maanden hebben effect. Het aantal werklozen in augustus bedroeg 2,58 miljoen. Dat zijn er 377.000 minder dan in dezelfde maand vorig jaar en 12.000 minder dan in juli 2021.Ook de arbeidstijdverkorting blijft afnemen.

Volgens de federale dienst voor arbeidsbemiddeling (BA) werden deze maand aan 1,59 miljoen werknemers cyclische kortetermijnuitkeringen betaald (april 2020: ca. 6 miljoen).

Actuele Covid-19 cijfers uit Duitsland

Meer dan 60 procent van de mensen in Duitsland is volledig ingeënt tegen het coronavirus. Hier vindt u actuele kerncijfers, informatie in andere talen en een overzicht van hoe de federale regering omgaat met de coronapandemie.

Het aantal patiënten dat op de intensieve zorg wordt behandeld, is aanzienlijk gedaald. Eind augustus werden 1008 patiënten op de intensieve zorg behandeld.

Het aantal met Covid 19 besmette personen in Duitsland bedraagt momenteel 127.200, tegen 374.000 eind december 2020.

Het aantal gevallen en incidenten per regio/stad kunt u hier raadplegen.

Susann Zuber

Afdelingshoofd