Corona laat nog steeds zijn sporen na in 2021

29/10/2021

De Raad van Bestuur van AHK debelux is dinsdag in Brussel bijeengekomen op zijn laatste vergadering van het jaar.

Nieuwe voorzitter verkozen

" Ik ben verheugd u na twee jaar weer persoonlijk te mogen verwelkomen op deze najaarsvergadering ", zo opende aftredend voorzitter Georges Lentz de bijeenkomst. Sinds het uitbreken van de Coronapandemie hebben alle vergaderingen tot dusver alleen via videocall plaatsgevonden, wegens reis- en vergaderbeperkingen.

Tijdens de vergadering overhandigde de CEO van Brasserie Nationale Luxembourg, die in 2019 aantrad, het stokje aan advocaat Alexis Hallemans, die unaniem werd verkozen door de Raad van Bestuur.

Diensten op afstand groeien

In het verslag van de penningmeester Martin Keller, CEO van Commerzbank België/Luxemburg, werd duidelijk dat de Corona-crisis nog steeds zijn sporen nalaat in de cijfers van de Kamer voor het lopende jaar.

Vooral de vakbeursdiensten van AHK debelux hebben in 2021 nog zwaar geleden onder de annulering van talrijke beurzen in Berlijn, Hamburg en Stuttgart. "De geleden verliezen kunnen niet worden gecompenseerd," meldt Keller.

"Des te verheugender is dan ook dat de diensten die AHK debelux op afstand kan leveren, stabiel zijn gebleven of zelfs een globale omzetgroei van 13 procent hebben gerealiseerd.

Aan de uitgavenzijde werden besparingen van ongeveer 20% geregistreerd. "Met name op  het gebied van eventkosten, porto en vracht alsmede drukwerk zijn de kosten in 2021 wederom verlaagd", aldus Keller."

Bedrijven willen weer naar handelsbeurzen

Directeur van de AHK debelux, Hans-Wolfgang Busch, lichtte vervolgens de ontwikkeling van de afzonderlijke dienstensectoren toe. Wat handelsbeurzen betreft, zien zowel de ondernemingen als de organisatoren 2022 met voorzichtig optimisme tegemoet. “De Belgische en Luxemburgse bedrijven tonen duidelijk hun ongeduld om opnieuw deel te nemen aan Duitse beurzen. Digitale formaten zijn niet genoeg. De bedrijven zoeken persoonlijk contact.” De registratieregisters van de belangrijke beurzen voor de Belgische markt zoals Fruit Logistica of WindEnergy lopen dan ook snel vol.

De milieudiensten van AHK debelux, daarentegen, waren in Corona aangenaam robuust. Ook in 2021 kwamen hier nieuwe aanvragen binnen. "Wij hebben hier klanten uit onder meer de dierenvoedingssector, de levensmiddelensector en de sector klein meubilair, maar ook uit andere sectoren die sterk in opkomst zijn in tijden van thuiskantoor. Dit leidde dit jaar tot een groei van de omzet voor verpakkingsmeldingen en WEEE-meldingen."

Het AHK debelux kantoor in Keulen kende in 2021 een opleving van de ordersituatie op het gebied van personeelsbemiddeling, meldt algemeen directeur Marc Van Audekerke. Hij zorgt uitsluitend voor Belgische bedrijven die actief zijn op de Duitse markt of daar personeel in dienst hebben. “Dat is een positieve ontwikkeling, want in 2020 hadden we hier geen opdracht voor. De bedrijven waren in het coronajaar niet bereid om nieuw personeel aan te nemen."

Verder meldde Van Audekerke ook aan de raad van bestuur dat de behoefte aan advies over het Duitse arbeidsrecht groot blijft. “Er zijn veel verschillen tussen het Belgische en het Duitse arbeidsrecht. Onze klanten maken altijd graag gebruik van de adviesdiensten, zeker als het gaat om het opstellen van arbeidsovereenkomsten."

Susann Zuber

Afdelingshoofd