Nieuw directeurenduo voor Hamburg Messe

27/02/2024

Sinds het begin van januari is Heiko Stutzinger mede-leider van HMC.

De directeuren van de beurs van Hamburg en Congress GmbH (HMC), Uwe Fischer en Heiko M. Stutzinger, mikken op een omzet van 133,7 miljoen euro voor 2024.

AHK debelux is de officiële vertegenwoordiger van HMC in België en Luxemburg.

Met 53 miljoen euro meer dan vorig jaar zou dit de hoogste omzet in de geschiedenis van het bedrijf zijn en een positief jaarresultaat. “Dat is het plan”, bevestigt Uwe Fiscger. “En hij is realistisch. 98 procent van onze evenementen is al volgeboekt.” Fischers beoordeling is ook gebaseerd op zes jaar ervaring als directeur van HMC en ervaring in managementfuncties bij verschillende bedrijven, waaronder als bij Finance Director bij Unilever Food Solutions voor de landengroepen Benelux en Frankrijk. Een schat van kennis en ervaring waar Heiko Stutzinger, 49, van zal kunnen profiteren. Hij is nieuw in het team, nadat Bernd Aufderheide aan het einde van 2023 met pensioen ging na 20 jaar aan de top te hebben gestaan bij HMC. Sinds 1 januari 2024 leiden Fischer en Stutzinger het bedrijf als co-CEO‘s. “We hebben geluk dat we harmoniserende karakters zijn. We waarderen elkaar en vullen elkaar aan”, verklaart Stutzinger, die voorheen Chief Operating Officer (COO) was bij beursorganisator Royal Jaarbeurs in het nederlandse Utrecht en het portfolio van de beurs van Düsseldorf in Shanghai reorganiseerde.

2024 met drie toonaangevende handelsbeurzen in Hamburg

Stutzinger kijkt ook uit naar een economisch veelbelovend jaar.  “2024 is een even jaar, wat betekent dat op de beurskalender ook Windenergy Hamburg staat, dat om de twee jaar plaatsvindt, en de scheepsbouwbeurs SMM. Ook komt de Hydrogen Technology Expo naar Hamburg. Dat zijn toonaangevende beurzen die een groot internationaal vakpubliek aantrekken.” Fischer voegt hieraan toe: “Het HMC is een platform voor netwerken en innovatie en heeft als doel om als economische motor te fungeren voor de Vrije en Hanzestad Hamburg. Die drie beurzen in het bijzonder drijven de energietransformatie aan – een thema, dat relevant is voor bijna alle economische clusters in Hamburg.” De 55-jarige is er echter van overtuigd dat het succes van de energietransitie afhangt van de vraag of mensen achter de gestelde doelen staan en of belangrijke onderwerpen op een tastbare manier kunnen worden overgebracht, met name op beurzen.