Beurs
Nieuws uit de bedrijven

Hamburg Messe + Congress: twee recordjaren op rij

09/02/2024

80,7 Millionen Euro Umsatz erzielte die Hamburg Messe und Congress (HMC) im Jahr 2023.

De beurs van Hamburg Messe + Congress (HMC) behaalden in 2023 80,7 miljoen euro omzet, een stijging van 19 procent ten opzichte van het referentiejaar 2019, het sterkste oneven jaar in de geschiedenis van HMC dit vermeldde het bedrijf in een persmededeling.

AHK debelux is de officiële vertegenwoordiger van Hamburg Messe + Congress in België en Luxemburg.

Het wordt nog beter in 2024, aangezien het bedrijf mikt op een omzet van 133,7 miljoen euro – de hoogste omzet in de geschiedenis van het bedrijf – en een positief jaarresultaat. Onder leiding van het CEO-duo Uwe Fischer en Heiko M. Stutzinger, die sinds het begin van het jaar de leiding hebben, zet HMC zijn groeitraject dus voort, dat kort werd onderbroken door het coronavirus.

Door negatieve effecten sloot HMC het jaar 2023 af met een voorlopig jaarresultaat van -43,4 miljoen euro, wat het bedrijf ook eind januari meldde. In het bijzonder droegen de hoge kosten van 22 miljoen euro voor de verhuur van vastgoed, maar ook een sterke stijging van de energieprijzen, aanzienlijk hogere kosten voor diensten en ook stijgende onderhoudskosten bij aan dit resultaat. Tegelijkertijd investeert HMC vooral in digitalisering om goed gepositioneerd te zijn voor toekomstige uitdagingen.

Succesvolle evenementen in 2023

554.271 mensen hebben in 2023 seven eigen beurzen en 34 gastevenementen in het Hamburgse expositiecentrum bezocht. Daarbij bezochten nog 125.971 gasten de 56 evenementen in het nieuwe CCH – Congress Center Hamburg, dat voor het eerst sinds de hernieuwing een volledig jaar van evenementen kon opnemen. Ook voor de beurs van Hamburg en Congress als geheel was 2023 het eerste volledige evenementenjaar sinds 2019.

Naast de gastronomiebeurs INTERNORGA voor de gehele out-of-home markt, was het opvallende eigen evenement in 2023 het nog jonge community event Polaris Convention. Het hoogtepunt van de conventie was de geslaagde wereldrecordpoging om de meer dan 27.000 bezoekers ook deelnemers te maken aan een wedstrijd via een app. 492 cosplayers verbraken het vorige record.

Het CCH - Congress Centre Hamburg droeg ook bij aan het succes van het bedrijf: naast een reeks belangrijke medische congressen en de terugkeer van de Chaos Computer Club, vielen vooral ICANN78 en Eurofurence 2023 op onder de 56 CCH-evenementen. Met 18,6 miljoen euro behaalde het CCH de hoogste jaaromzet sinds de opening in 1973.

Duurzaamheid in de kijker

In 2023 stond het CCH - Congress Center Hamburg zelf in de schijnwerpers voor het thema duurzaamheid: het ontving de gouden certificering van de Duitse Raad voor Duurzaam Bouwen (DGNB). Dit is de hoogste onderscheiding die de DGNB ooit aan een bestaand congresgebouw heeft toegekend. Aan het einde van het jaar bereikte het CCH vervolgens de finale van de Duitse Duurzaamheidsprijs in de categorie architectuur. De beurs van Hamburg en Congress als geheel was ook genomineerd voor de duurzaamheidsprijs in de categorie evenementen- en beursindustrie en bereikte de finale van de top drie.

In 2024 wordt een positief resultaat verwacht

Negen HMC-beurzen, ongeveer 40 gastevenementen en 50 CCH-evenementen, waaronder ook concerten, staan momenteel gepland voor 2024. "Het wordt een ongelooflijk intensief jaar. We verwachten een groot internationaal publiek in ons expositiecentrum en in de stad, vooral tijdens de najaarsbeurs met zijn toonaangevende beurzen", zegt CEO Heiko M. Stutzinger. "Ik ben verheugd dat ik op zo'n moment bij HMC aan boord ben gekomen en de diversiteit en dynamiek van de evenementen in zo'n overvloed kan ervaren."

Als je meer wilt weten over Messe Hamburg + Congress en haar evenementen, neem dan contact met ons op!

Joni Van Gansbeke

Vertegenwoordiging van