Duitsland
Conjunctuur

Zo snel mogelijk financiering van belangrijke klimaat- en energieprojecten in orde brengen

24/11/2023

Duitse Kamer van Koophandel en Nijverheid: Energie-intensieve bedrijven kunnen de kosten niet meer alleen dragen.

De Ampel-coalitie had 60 miljard euro, dat eigenlijk bedoeld was om de pandemie te bestrijden, voorzien voor het “Klimaat- en Transformatiefonds”. De BVerfG verklaarde dit ongrondwettelijk, daarbij verwijzend naar de staatsschuld. De Duitse Kamer van Industrie en Handel (DIHK) in Berlijn roept nu op om energieprojecten snel veilig te stellen om bedrijven te ontlasten.

„Politici moeten nu zo snel mogelijk zorgen voor de financiering van belangrijke energie- en klimaatbeleidsprojecten – met name de verlichting van de EEG-heffing en de compensatie van de elektriciteitsprijs”, waarschuwt DIHK-president Peter Adrian. “Gezien de hoge energiekosten voor bedrijven is dit dringender dan ooit.”

Volgens Adrian is meer investering aan de orde van de dag. “Dit geldt zowel voor de staat als voor bedrijven. Vanuit economisch standpunt moeten de overheidsuitgaven zich daarom meer dan ooit concentreren op investeringen in infrastructuur en het waarborgen van concurrentievoorwaarden.”

Belastingsinkomsten maken investeringen mogelijk

Met oog op meer dan 920 miljard euro aan belastinginkomsten dit jaar en verwachte inkomsten van meer dan een biljoen euro in 2025 “zou dit mogelijk moeten zijn zonder meer leningen aan te gaan”, verduidelijkte de DIHK-president.

De staatsschuld had voor het eerst een constitutioneel effect en was “een verstandige beperking vanuit het standpunt van de bedrijven”. Omdat: “Een hogere schuld van vandaag zal de overheidsbegrotingen in de toekomst onder druk zetten door rentebetalingen en terugbetalingsverplichtingen. In de toekomst zullen bedrijven eerder met hogere belastingdruk worden geconfronteerd. Wat echter dringend nodig is, is een vermindering van de lasten, zodat bedrijven concurrerend kunnen zijn.”

Voornamelijk de KMO’s worden getroffen

De hoge elektriciteits- en energieprijzen zijn ook belastend en zeker voor de industriële KMO’s. Dat bleek uit het huidige economische onderzoek van de Duitse Kamer van Industrie en Handel (DIHK). “De vooruitzichten voor de komende maanden zijn aanzienlijk verduisterd voor kleine en middelgrote ondernemingen. Met name industriële KMO’s hebben het momenteel bijzonder moeilijk”, zegt Martin Wansleben, CEO van DIHK. “Over het algemeen zijn de situatie en verwachtingen bij het KMO’s al slecht. De daling bij kleine en middelgrote industriële bedrijven is echter nog sterker, met cijfers onder het gemiddelde voor de middenklasse.”

Minder electriciteitsbelasting is een stap in de goede richting

Volgens de mededeling van de federale regering moet de verlaging van de elektriciteitsbelasting voor de jaren 2024 en 2025 wettelijk worden geregeld. Deze onlangs vastgestelde reductie voor de productiesector is een eerste goede stap in de richting van het ontlasten van bedrijven. De elektriciteitsbelasting voor bedrijven uit andere sectoren moet ook snel worden verlaagd tot het minimumtarief, zodat ook voor deze bedrijven de weg naar klimaatneutraliteit door elektrificatie wordt gefaciliteerd.

De energievoorziening moet echter zo snel mogelijk worden uitgebreid om de prijzen in het algemeen te verlagen." "Daarom stellen wij bij DIHK ook elektriciteitspartnerschappen voor voor de hele economie voor", zei Wansleben.

Related Links