Over onze landen

Bedrijfsklimaat afgekoeld in herfst 2023

13/11/2023

World Business Outlook: Veel licht en veel schaduw in internationaal zakendoen

Volgens een recent onderzoek van de Kamers van Koophandel in het buitenland (AHK’s) voelen bedrijven over heel de wereld een algehele afkoelende economie. Ook bedrijven in België en Luxemburg reageren gematigd.  Ondanks de bijbehorende uitdagingen breiden ze momenteel hun wereldwijde betrokkenheid bij veel markten uit.

In oktober verzamelde de Duitse Kamer van Koophandel (DIHK) antwoorden van ongeveer 3600 bedrijven wereldwijd via de Kamers van Koophandel in het buitenland (AHK). Ook Belgische en Luxemburgse bedrijven deden mee.

„We beleven op dit moment een heel intensieve periode met veel licht en schaduw in het internationale bedrijfsleven”, zegt dr Volker Treier, Hoofd Buitenlandse Handel bij de Duitse Kamer van Industrie en Handel (DIHK), bij de presentatie van de AKH World Business Outlook voor het najaar van 2023.

21 procent van de bedrijven verwachten een betere economische ontwikkeling in de komende 12 maanden op hun respectievelijke locaties, terwijl 32 procent een afkoeling verwacht. De bedrijven in België en Luxemburg stemden met 11% voor een betere en met 33% voor een verslechterde economie in vergelijking met het wereldgemiddelde.

Internationaal wel „enig optimisme “

Volgens de enquête blijft de bedrijfssituatie van bedrijven middelmatig, maar varieert afhankelijk van de regio. Hoewel bedrijven in Europa momenteel noch steeds een redelijk goede situatie melden, zijn hun verwachtingen voor de toekomstige zaken veel pessimistischer. De verzwakkende Duitse economie en structurele uitdagingen zoals een tekort aan geschoolde arbeiders en hoge bureaucratie zetten de gemoedstoestand van de bedrijven op het continent onder druk. De bedrijven op hun Noord-Amerikaanse locaties daarentegen zijn consistent optimistisch, met positieve bedrijfsomstandigheden en zelfs verbeterde verwachtingen. Ook in de regio Azië-Pacific (met uitzondering van China) en in Zuid- en Midden-Amerika hebben bedrijven ook veel vertrouwen in hun ontwikkeling.

In België en Luxemburg zijn amper 33% van de respondenten van mening dat hun zaken de komende twaalf maanden zullen verbeteren, dat ligt onder het wereldgemiddelde (44%). Ongeveer 11% zei dat het slechter zal gaan, vergeleken met 13% wereldwijd.

Grootste risico: grondstofprijzen

Terwijl in het voorjaar de energieprijzen nog helemaal vanboven stonden op de lijst van bedrijfsrisico’s, zijn dat nu de grondstofprijzen (61%). Maar ook energie-uitgaven zijn nog steeds een last (44%). Het op twee na grootste risico voor bedrijfsontwikkeling is het tekort aan personeel en arbeidskosten. De wereldwijde trend laat een ander beeld zien: vraag (46%), beleidskader (43%) en personeelstekort (37%) staan op de eerste plaatsen.

Risico’s in verband met restrictief monetair beleid – zoals fluctuerende wisselkoersen en financieringsuitdagingen – zijn daarnaast ook licht gestegen en vertegenwoordigen dus aanzienlijke risico’s, meldt de DIHK. Knelpunten aan de aanbodzijde, zoals verstoringen van de leveringsketen of hoge energie- en grondstofprijzen, komen daarentegen meer op de achtergrond te staan.

Arbeidskansen aanzienlijk verminderd

De afgekoelde economische en zakelijke verwachtingen van de wereldwijd actieve bedrijven leiden tot een lichte daling van de arbeidskansen van de bedrijven. Terwijl 36 procent van de bedrijven wereldwijd van plan is om in de komende twaalf maanden een groter personeelsbestand te hebben (voorjaar: 38 procent), plant 13 procent (voorjaar: 12 procent) minder personeel te hebben.

België en Luxemburg liggen zelfs nog lager. Bijna 17% van de respondenten uit België en Luxemburg is van plan in de komende twaalf maanden hun aantal werknemers te verhogen. In het voorjaar van 2023 was dat 40%. 22% heeft aangegeven dat ze het aantal werknemers zou afnemen. Zes maanden gelegen was dat 18%.

Bereidheid om internationaal te investeren duidelijk groter dan investeringen in eigen land

22% van de deelnemende bedrijven in België en Luxemburg houden rekening met minder nationale investeringen, terwijl 17% meer wil investeren. De meerderheid (39%) meldt ongewijzigde investeringen.

De investeringsintenties van de Be-Lux-bedrijven onderscheiden zich dus nauwelijks van de Duitsers: volgens het onlangs gepubliceerde economische DIHK-onderzoek zijn meer bedrijven van plan om in de komende twaalf maanden minder te investeren in plaats van meer te investeren.

Bedrijven in Noord-Amerika, de MONA-regio en in de regio Azië-Pacific (met uitzondering van China) plannen echter hogere investeringsbudgetten. In Europa en China zijn de bedrijven daarentegen meer terughoudend.

Volgens DIHK profiteren bedrijven op sommige locaties enorm van gunstigere investeringsvoorwaarden, meldde de DIHK-chef voor buitenlandse handel." Ze voelen daar echter ook extra lasten, vooral vanwege het aanhoudend hoge rentepeil. Dit geldt vooral in de eurozone en de VS", analyseert dr Treier. "China's uitgesproken zwakte in vraag en geopolitieke risico's hebben ook een negatieve invloed op de activiteiten van wereldwijd actieve Duitse bedrijven."

Verwachtingen in China niet vervuld

Uit het onderzoek bleek ook dat in China de hoop op een herstel van de vraag na het einde van het zero-Covid-beleid nog niet is hersteld. Momenteel rapporteren de bedrijven daar overwegend slechte zaken. Ook de economische verwachtingen voor de komende maanden zijn nogal gematigd, vooral door de verwachte lagere consumptie.