AHK debelux
Persmededeling

Ondernemingen zijn voorzichtig optimistisch

11/05/2023

Dat blijkt uit de evaluaties van de huidige AHK World Business Outlook.

In België en Luxemburg verwachten de deelnemers van onze enquête de komende twaalf maanden geen verandering in hun commerciële situatie.

Met de World Business Outlook van de Duitse Kamers van Koophandel in het buitenland (AHK) zijn wereldwijd 5.100 aangesloten ondernemingen bevraagd. De Duitse Kamer van Koophandel en Industrie (DIHK) heeft de resultaten geanalyseerd.

Daaruit blijkt dat er slechts een licht positieve ontwikkeling van de economie verwacht wordt, terwijl een krachtige opleving had kunnen worden verwacht na drie jaar wereldwijde crisis.

Kritische kijk op economische ontwikkeling

Wat betreft de economische situatie voor de komende twaalf maanden is er min of meer een evenwicht tussen de ondernemingen die een toename (28 %) en een afzwakking (27 %) verwachten.

Daarentegen is slechts 15 % van de Belgische en Luxemburgse deelnemers van de enquête positief over de algemene economie in het land. Hiermee wordt de kloof met de 30 % die een slechtere economie voorziet groter. Ongeveer de helft (56 %) verwacht geen verandering.

De algemene evaluatie van de wereldwijde enquête schetst een gelijkaardig beeld: “Het aandeel optimisten is weliswaar met 11 procentpunt gestegen tegenover de vorige enquête en dat van de pessimisten met 20 procentpunt gedaald”, verklaart Volker Treier, hoofd van buitenlandse handel bij DIHK. “Toch blijven de verwachtingen over het geheel genomen zeer voorzichtig. Van een echte opleving is nog lang geen sprake.

Commerciële situatie en verwachtingen verbeterd

Bijna twee derde van de Belgische en Luxemburgse respondenten beoordeelden hun huidige commerciële situatie als “goed” en 37 % als “bevredigend”. Dit resultaat ligt boven het wereldwijde gemiddelde, maar ook daar scoort de commerciële situatie consistent positief, wat onder andere volgt uit minder problemen in de bevoorradingsketen en lagere energieprijzen, aldus de DIHK. In deze voorjaarsenquête beoordeelde 50 % van de AHK-leden hun commerciële situatie als goed en 40 % als bevredigend. Slechts 10 % meldde een slechte commerciële situatie (België en Luxemburg: 3,7 %).

Bovendien verwacht 47 % van de ondernemingen de komende twaalf maanden betere zaken op hun locatie (herfst 2022: 37 %). Daarentegen verwacht nog maar 11 % in diezelfde periode een verslechtering voor de zaken op hun locatie (herfst 2022: 21 %). Onze leden in België en Luxemburg zitten aanzienlijk onder dit gemiddelde (26 %: beter en 22 %: slechter). Ongeveer de helft (52 %) verwacht geen verandering.

Investeringen stijgen

Toch schrikken ze niet terug voor uitgaven. Van de respondenten in België en Luxemburg plant 37 % de komende twaalf maanden meer investeringen in hun locaties. Dat ligt in lijn met het wereldwijde gemiddelde. Desondanks voorziet 22 % in België en Luxemburg besparingen. Dat ligt iets boven het wereldwijde gemiddelde (17 %). Volgens de DIHK is het saldo van de investeringsbereidheid sinds de herfst van vorig jaar meer dan verdubbeld tot momenteel 19 punten. Dat ligt boven het langetermijngemiddelde van 15 punten.

Personeel is nodig

Ook verwachten de wereldwijd actieve ondernemingen weer meer personeel tewerk te stellen dan dat ze vorig jaar verwachtten. 38 % plant het personeelsbestand de komende twaalf maanden uit te breiden (herfst 2022: 35 %). Twaalf procent verwacht een kleiner personeelsbestand (herfst 2022: 15 %). Ondernemingen kunnen echter niet alle openstaande vacatures invullen. Ondernemingen die meer personeel verwachten aan te nemen, noemen vaker het risico van een tekort aan geschoolde werknemers (52 %) dan ondernemingen die minder personeel verwachten aan te nemen (33 %).

Ook hier zitten België en Luxemburg iets boven het gemiddelde, met elk bijna 41 % die van plan zijn hun personeelsbestand uit te breiden of gelijk te houden. Ongeveer 19 % verwacht een vermindering van het aantal werknemers in de onderneming. Het invullen van vacatures lijkt in een internationale vergelijking minder een probleem te zijn voor onze ondernemingen: een tekort aan geschoolde arbeidskrachten staat op plaats vijf qua bedrijfsrisico’s in België en Luxemburg.

Energieprijzen grootste bedrijfsrisico in Europa

Energieprijzen staan op de eerste plaats (66 %), gevolgd door grondstofprijzen (56 %), verstoringen van de bevoorradingsketen (48 %) en arbeidskosten (44 %).

In Europa behoren de energie- en grondstofprijzen tot de grootste risico’s, terwijl de druk op de energieprijzen internationaal gemiddeld is afgenomen in vergelijking met de vorige bevraging (35 %). De DIHK meldt dat in totaal 24 % van de ondernemingen verstoringen van de bevoorradingsketen nog als bedrijfsrisico beschouwt.

In vergelijking met de vorige bevraging is de druk op de energieprijzen wereldwijd afgenomen, ook al ziet 35 % van de ondernemingen dit nog steeds als een bedrijfsrisico. In Europa is dit nog steeds een van de grootste risico’s.

Ook vanuit geopolitieke achtergrond zien de AHK debelux-ondernemingen onzekerheid over de levering van grondstoffen en energie als het grootste bedrijfsrisico, samen met de inflatie.

Uitdagingen diversificatie van bevoorradingsketens

Het diversifiëren van bevoorradingsketens blijkt niet gemakkelijk voor onze ondernemingen. 40 % van de respondenten stuit op problemen met wet- en regelgeving in de landen van de leveranciers. Daarnaast ondervindt 37 % uitdagingen bij het vinden van geschikte leveranciers of zakenpartners. Op de derde plaats komen de bijhorende hoge bedrijfskosten.

40 % van de ondernemingen beheert deze problemen zelf. 35 % beroept zich op extern juridisch advies om aan de lokale wet- en regelgeving te voldoen, en 30 % zoekt externe hulp bij het vinden van geschikte zakelijke kansen of maakt gebruik van marktanalyses.

Wij danken onze ondernemingen voor hun deelname aan de enquête!

Uit België hebben 24 leden gereageerd (90%) en uit Luxemburg drie leden (10%).

Susann Zuber

Afdelingshoofd