Persmededeling

Exporteurs trotseren slechte economie

17/11/2022

De resultaten van het AHK World Business Outlook onderzoek zijn binnen.

Internationaal actieve bedrijven zien grote uitdagingen in hun ondernemingsklimaat.

De Duitse Kamers van Koophandel in het buitenland hebben wereldwijd meer dan 3.100 bedrijven ondervraagd in het kader van de economische enquête World Business Outlook. De resultaten zijn duidelijk: Vanuit het perspectief van internationale bedrijven die actief zijn op de Duitse markt gaat de wereldeconomie een ijskoude winter tegemoet. AHK debelux heeft in oktober een enquête uitgevoerd bij haar aangesloten bedrijven.

In veel regio’s zijn de economische vooruitzichten niet zo pessimistisch als in Europa en Duitsland, zoals blijkt uit de huidige najaarsenquête World Business Outlook.

Economische vooruitzichten zijn voorzichtig

De Belgische bedrijven zijn eerder voorzichtig over de economische ontwikkeling in de komende 12 maanden: 53 procent verwacht dat de situatie zal verslechteren, 40 procent verwacht dat de economie stabiel blijft.

Daarmee ligt België in lijn met het wereldwijde gemiddelde: volgens de enquête verwacht bijna één op twee bedrijven (47 procent) een economische terugval in zijn vestiging. Alleen in het voorjaar van 2020, aan het begin van de coronapandemie, verwachtten meer bedrijven (65 procent) een economische vertraging. Daarentegen verwacht slechts 17 procent (voorjaar: 21 procent) dat de economie in hun land in de komende twaalf maanden zal verbeteren. Terwijl de vooruitzichten vooral in Europa verslechteren, zijn bedrijven in de regio Azië-Stille Oceaan (zonder China), Afrika, het Nabije en Midden-Oosten, alsook Zuid- en Midden-Amerika en Noord-Amerika minder pessimistisch.

Bedrijfssituatie robuust ondanks sombere verwachtingen

Ondanks minder hoopvolle economische verwachtingen zijn de bedrijven op internationale locaties momenteel nog steeds robuust: bijna de helft (45 procent) van de bedrijven, en daarmee een vergelijkbaar aantal als in de vorige enquête (48 procent), meldt een goede bedrijfssituatie. Ook voor 45 procent zijn de lopende zaken bevredigend. Slechts één op tien bedrijven (voorjaar: 11 procent) meldt een slechte bedrijfssituatie. De meerderheid van de Belgische bedrijven die aan de enquête deelnamen (67 %) meldde een ongewijzigde bedrijfssituatie ondanks alle tegenslagen. Ruim één op drie bedrijven beoordeelt zijn situatie zelfs als beter.

Vooruitzichten blijven optimistisch

Ondanks de bezorgdheid over een economische neergang blijven de wereldwijde respondenten overwegend optimistisch over de ontwikkeling van hun eigen bedrijf in de komende maanden: 37 procent van de bedrijven (voorjaar: 42 procent) verwacht betere zaken in de komende twaalf maanden. 42 procent verwacht dat de huidige situatie onveranderd blijft, terwijl 21 procent (voorjaar: 15 procent) minder goede zaken verwacht. De deelnemers uit België liggen in lijn met deze trend: 47 procent verwacht dat hun bedrijfssituatie in de komende 12 maanden ongewijzigd zal blijven en slechts 20 procent verwacht dat hun bedrijfssituatie zal verslechteren en 33 procent dat deze zal verbeteren.

Dit betekent dat buitenlandse bedrijven veel meer vertrouwen hebben in de toekomst dan bedrijven in Duitsland: daar verwacht volgens de DIHK-bedrijfsenquête uit het najaar van 2022 slechts 8 procent dat de zaken de komende 12 maanden zullen verbeteren, maar 52 procent dat ze zullen verslechteren.

Belangrijkste risico in België: hoge arbeidskosten

De Belgische bedrijven zien als belangrijkste risico's de hoge arbeidskosten (60%), gevolgd door de energieprijzen (53%) en een tekort aan geschoolde arbeidskrachten (47%). Daarmee onderscheidt België zich van het gemiddelde in het wereldwijde onderzoek. In het algemeen klaagt een groot deel van de bedrijven over hoge grondstofprijzen (42 %) en hoge energieprijzen (41 %) - maar met duidelijke regionale verschillen. Terwijl 57 procent van de bedrijven in de eurozone hoge energieprijzen als een groot risico voor hun eigen bedrijf ziet, doet slechts 24 procent dat in Noord-Amerika. Daarnaast wordt ook de afnemende vraag van de consument steeds meer voelbaar bij bedrijven (41 procent), omdat de koopkracht door de hoge inflatie afneemt.

Nauwelijks hogere investeringen gepland

De bereidheid van ondernemingen om nieuwe investeringen te doen is navenant beperkt. Slechts 20 % van de Belgische deelnemers plant hogere investeringen in het komende jaar. Het wereldwijde gemiddelde ligt nog lager. De investeringsbereidheid was vorig jaar twee keer zo groot.

Crisissen brengen veel onzekerheden met zich mee

Toch groeit de bezorgdheid ook bij Duitse bedrijven die in het buitenland actief zijn. "De huidige crises zijn talrijk en de gevolgen ervan zijn moeilijk in te schatten", zegt Volker Treier, hoofd buitenlandse handel bij de federatie van duitse kamers van koophandel DIHK. "Onze bedrijven vertellen ons dat ze zich zorgen maken over geopolitieke ontwikkelingen, een geleidelijke ontkoppeling en een dreigende recessie in de wereldeconomie."

© DIHK

Situatie en verwachtingen van bedrijven in België

© DIHK

[Translate to Nederlands:]