Vacature

Aanzienlijke verbetering op de arbeidsmarkt

07/09/2021

De uitgebreide openingsstappen van de afgelopen maanden hebben effect. De arbeidsmarkt is zich aanzienlijk blijven herstellen.

Ondanks de zomervakantie zijn de werkloosheid en de onderbezetting nog steeds sterk gedaald. De vraag naar arbeid daarentegen neemt toe.

Het aantal werklozen bedroeg in augustus 2,58 miljoen mensen. Dat zijn er 377.000 minder dan in dezelfde maand vorig jaar en 12.000 minder dan in juli 2021. Seizoengecorrigeerd daalde het aantal werklozen zelfs met 53.000. "Dat is opmerkelijk, omdat de werkloosheid meestal stijgt tijdens de zomervakantie", verklaarde federaal minister van Arbeid Hubertus Heil. Het werkloosheidscijfer blijft ongewijzigd op 5,6%. Dit is 0,8 procentpunt lager dan een jaar geleden.

Tijdelijke werkloosheid blijft dalen

Volgens de huidige gegevens werd van 1 tot en met 25 augustus tijdelijke werkloosheid gemeld voor 68.000 mensen. Bedrijven moeten het verwachte verlies aan werk voor aanvang van arbeidstijdverkorting melden.

Actuele gegevens over het daadwerkelijke gebruik zullen in juni 2021 beschikbaar zijn. Volgens het Federaal Arbeidsbureau (BA) werden deze maand cyclische uitkeringen voor arbeidstijdverkorting uitbetaald aan 1,59 miljoen werknemers.De benuttingsgraad blijft dus dalen. In april 2020 piekte het op iets minder dan 6 miljoen.

Werving komt in een stroomversnelling

Ook de vraag naar nieuw personeel is in augustus sterk aangetrokken. Er werden 779.000 banen geregistreerd bij de BA - 195.000 meer dan een jaar geleden. Seizoengecorrigeerd is het aantal geregistreerde banen met 22.000 gestegen.

Susann Zuber

Afdelingshoofd