Duitsland
Conjunctuur

Toestand van bedrijven blijft zeer kritiek

19/05/2020

60 procent van de bedrijven in Duitsland heeft nog steeds te lijden onder een daling van de vraag, 43 procent onder geannuleerde orders.

Ondanks een verdere versoepeling blijft de toestand van de Duitse bedrijven in de coronacrisis zeer kritiek. Dit blijkt uit een recente snelle peiling door de DIHK (Federatie van de Duitse Kamers van Koophandel en Industrie). Meer dan een derde moet bezuinigen op investeringen.

Het onderzoek is gebaseerd op de antwoorden van meer dan 10.000 bedrijven. Voor bijna de helft van hen lagen de zaken tijdens de sluiting geheel of gedeeltelijk stil. Met de versoepeling eind april heeft een op de vier ondervraagden zijn werkzaamheden hervat. Van de bedrijven die momenteel nog gesloten zijn, zei 80 procent dat ze onmiddellijk of binnen de komende twee weken opnieuw zouden kunnen starten.

Heropstart brengt extra werk met zich mee

"De bedrijven willen eindelijk weer aan de slag", zegt DIHK-voorzitter Eric Schweitzer, die de stemming samenvat. "De regelgeving inzake gezondheidsbescherming zorgt echter voor aanzienlijk meer werk voor hen tegen hogere kosten en minder omzet. Daarom is het belangrijk dat de bedrijven op andere vlakken worden ontlast.

"We kunnen de schok van de sluiting overwinnen als we nu gezamenlijk een nieuwe vertrouwenscultuur ontwikkelen", zei Schweitzer. "Dit is een uitdaging voor ons allemaal - ook voor politici. Want de uitweg uit de crisis blijft hobbelig en de pandemiecrisis zal diepe sporen nalaten op de jaarrekeningen.

Nog een lange weg te gaan naar herstel

Volgens het DIHK-onderzoek verwacht 80 procent van de bedrijven een omzetdaling voor het hele jaar - de industrie, de bouwsector en de dienstverleners over de hele lijn worden dus ook getroffen. Een op de vier vreest zelfs een daling van meer dan 50 procent. Bovendien verwacht meer dan een derde van de bedrijven pas ten vroegste in 2021 een terugkeer naar de vorige bedrijfssituatie, en één op de twintig zelfs dat dit nooit het geval zal zijn.

"Dit laat zien voor welke enorme uitdagingen we nu staan," waarschuwt Schweitzer. "Er is nog een lange weg te gaan, voordat onze economie zich herstelt." De bedrijven wilden hier echter een bijdrage aan leveren: "Volgens het onderzoek is ongeveer een op de vier bedrijven bezig met het omzetten van het bedrijfsconcept naar andere producten en klantgroepen of focussen ze zich op nieuwe verkoopkanalen. Elk derde bedrijf richt zich ook op meer digitalisering binnen het bedrijf. "

Bedrijven uit alle sectoren en van alle omvang zijn getroffen

De operationele effecten van de coronapandemie zijn - zoals ook uit het onderzoek blijkt - verspreid over alle sectoren en van alle omvang. Het is waar dat diegenen die een daling van de verkoop verwachten, licht afneemt in de bouwsector, de groothandel en de aan het bedrijfsleven gerelateerde dienstverleners.

Aan de andere kant is de situatie de laatste tijd op scherp komen te staan in die sectoren waar helemaal geen zaken zijn gedaan als gevolg van sluitingen of reisbeperkingen: reisbureau‘s en touroperators, busmaatschappijen, maar ook hotels, restaurants, bars of biertuinen. In de horeca is een op de drie bedrijven bang voor insolventie, in de reisbranche is dat zelfs bijna elk tweede bedrijf.

Subsidiefonds kan helpen een golf van faillissementen te voorkomen

"Het valt te hopen dat de heropening van de gastronomie en de handel de situatie zal verbeteren", zegt de voorzitter van de DIHK. "Deze cijfers zijn desalniettemin dramatisch." Schweitzer: "We moeten daarom dringend bijdragen aan de overbruggingssteun met een subsidiefonds voor kmo‘s om een golf van faillissementen in deze fragiele fase te voorkomen.