Interview
Persmededeling

Duitse arbeidstijdverkortingsregel laat Belgische bedrijven met lege handen staan

30/10/2020

De Corona-pandemie heeft veel dingen veranderd, niet alleen in het privéleven, maar ook in het bedrijfsleven. Als kamer van koophandel leert AHK debelux uit de eerste hand hoe de pandemie het bedrijfsleven beïnvloedt. Met onze diensten en adviezen staan wij dagelijks in contact met bedrijven uit de meest uiteenlopende branches in de drie landen, namelijk Duitsland, België en Luxemburg.

In een reeks interviews werpen we licht op de impact van de pandemie op zowel ons dienstenaanbod als op de behoeften van de bedrijven. Marc Van Audekerke, gedelegeerd bestuurder Keulen van AHK debelux, geeft inzicht in de ontwikkeling van de Belgische en Luxemburgse KMO's op de Duitse markt. Zonder de mogelijkheid van arbeidstijdverkorting zal een aantal van hen moeten opgeven.

Meneer Van Audekerke, wat biedt AHK debelux in Keulen haar leden en klanten aan ?

Wij bieden een allround pakket aan van bedrijfsvertegenwoordiging en bedrijfsstichting tot personeelsdiensten zoals loonadministratie en personeelsbemiddeling. De belangrijkste dienst is nog steeds de salaris- en loonadministratie. Belgische en Luxemburgse bedrijven, vaak zonder vestiging in Duitsland maar met eigen personeel ter plaatse, kunnen bij ons van A tot Z terecht voor alle nodige fiscale, sociale en officiële formaliteiten.

Hoe heeft de Corona-crisis deze dienst beïnvloed?

In april 2020 werd de aanvraag voor arbeidstijdverkorting toegevoegd aan de loonlijst en de loonadministratie. Van onze omstreeks 100 klanten doen we dit momenteel voor een tiental bedrijven en in totaal voor ongeveer 45 medewerkers. Dit zijn Belgische bedrijven die een eigen vestiging (GmbH) hebben in Duitsland.

Een tiende - dat is niet veel gezien de crisissituatie...

Helaas is een groot aantal Belgische bedrijven, die ons hadden gevraagd naar de mogelijkheden van arbeidstijdverkorting voor hun werknemers in Duitsland, met lege handen vertrokken.

Dit probleem is te wijten aan de Duitse juridische situatie, volgens welke een arbeidstijdverkorting alleen kan worden toegekend aan bedrijven die een eigen vestiging - GmbH of filiaal - in Duitsland hebben.

De buurlanden van Duitsland, zoals België, Nederland en Frankrijk, gaan anders te werk: Duitse bedrijven zonder eigen bedrijfszetel en met werknemers die onderworpen zijn aan sociale zekerheidsbijdragen, kunnen een beroep doen op arbeidstijdverkorting.

Bestaat er geen EU-brede regeling voor arbeidstijdverkorting?

Nee. Helaas hebben we geconstateerd dat er op dit gebied van de sociale wetgeving nog steeds verschillen bestaan tussen de afzonderlijke EU-lidstaten. Ik vind dit jammer en betreur het.

AHK debelux heeft deze kwestie aan de orde gesteld bij de bevoegde autoriteiten in Berlijn. Onze partnerorganisatie in België, de Belgische Kamer, heeft ook gesprekken gevoerd met leden van het Europees Parlement in Brussel om de aandacht te vestigen op dit probleem van de verschillende behandelingen. Helaas is dit alles niet gelukt.

Wat doen bedrijven dan die geen mogelijkheid hebben tot arbeidstijdverkorting?

Wij zorgen voor veel jarenlange klanten die al geruime tijd in Duitsland  actief zijn met eigen personeel. Eind september namen we voor 106 bedrijven de loonadministratie over, d.w.z. we deden de loonadministratie voor 363 medewerkers. Voor het eerst in meer dan tien jaar hebben we een daling van het aantal klanten moeten constateren. In de eerste negen maanden van 2020 zijn in totaal 14 bedrijven vertrokken. Daarnaast zien we ook een zeer hoge fluctuatie, vooral bij nieuwe klanten. Bedrijven die in de loop van vorig jaar of dit jaar nieuwe medewerkers in dienst hebben genomen, hebben deze al moeten opzeggen. De reden hiervoor is zeker de huidige economische situatie, maar ook het feit dat aanvragen voor arbeidstijdverkorting zijn afgewezen. Dit heeft helaas geleid tot inkrimping van het personeelsbestand en beëindiging van het dienstverband bij verschillende bedrijven.

Zijn Belgische en Luxemburgse bedrijven terughoudender om de Duitse markt te betreden?

In het eerste kwartaal van 2020, kortom vóór de Corona-crisis, zijn er vanuit België concrete vragen gesteld, met name op het gebied van personeelsbemiddeling en voor ondersteuning bij het opzetten van een bedrijf in Duitsland.

Op het gebied van personeelsbemiddeling bieden wij bedrijven bijvoorbeeld een allround service - van jobadvertenties tot het selectieproces. Hier hebben we dit jaar een sterke terugval gehad. De inkomsten hiervoor zijn vertienvoudigd. Bedrijven zijn nu dus erg terughoudend in het aannemen van nieuw personeel in Duitsland.

Daarnaast ondersteunen we Belgische en Luxemburgse bedrijven bij het opzetten van een bedrijf in Duitsland. Ook hier hebben we in het eerste kwartaal van 2020 weer een aantal vragen ontvangen. Vanwege de huidige bedrijfssituatie in de Corona-crisis hebben de ondernemingen hun besluit om een eigen GmbH in Duitsland op te richten echter vooralsnog uitgesteld. Ook vanuit de bedrijfsvertegenwoording, namelijk een correspondentieadres bij debelux in Keulen en een aanwezigheid op de Duitse markt, klanten hebben zich teruggetrokken ofwel hun GmbH opgeheven.

Zal dit verbeteren in het vierde kwartaal van 2020 of in 2021?

De behoefte aan informatie bij bedrijven is nog steeds zeer groot. Ondanks de neerwaartse trend in de eerste negen maanden van dit jaar zien we momenteel een stabiele of licht stijgende vraag naar onze loonadministratiediensten. We hopen dat deze trend zich in het laatste kwartaal en vooral in het komende jaar zal voortzetten. In oktober hebben we ook nieuwe klanten kunnen werven voor onze bedrijfsvertegenwoordiging. Dit geeft ons vertrouwen voor de nabije toekomst en we hopen op een goed jaar 2021.

We kunnen vasthouden aan een positieve kijk op de zaak: Onze inkomsten in 2020 zijn tot nu toe relatief stabiel gebleven ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en we kunnen onze leden een allround service blijven garanderen die dicht bij hen staat.

Dank u, mijnheer Van Audekerke, voor het interview.