Milieu & recycleren

Richtlijn voor batterijen in Oostenrijk aangepast

28/10/2021

Nieuwe verordening voor buitenlandse fabrikanten vanaf 1.1.2022.

De Oostenrijkse Batterienverordnungs-Novelle is op 8 juli 2021 in werking getreden. ARA vat de belangrijkste wijzigingen samen:

Het “begrip fabrikant” (Herstellerbegriff) wordt nu rechtstreeks in de verordening gedefinieerd: het omvat naast de fabrikant met zetel in Oostenrijk ook de buitenlandse fabrikant die een gemachtigde vertegenwoordiger in Oostenrijk heeft aangesteld alsook de buitenlandse verkoper op afstand die rechtstreeks aan Oostenrijkse eindverbruikers levert.

Duidelijke regelingen voor buitenlandse fabrikanten

Met de novelle werden zeer duidelijke regelingen voor buitenlandse fabrikanten ingevoerd wat de aanstelling van gemachtigden betreft:

• buitenlandse afstandsverkopers van batterijen moeten een verantwoordelijke gemachtigde in Oostenrijk aanstellen.
  • ondernemingen uit andere lidstaten die batterijen leveren aan Oostenrijkse invoerders om door te verkopen kunnen op vrijwillige basis een gemachtigde aanstellen.

ARA biedt "gemachtigte" aan

De regelingen voor gemachtigden zullen op 1 januari 2022 in werking treden. Voor alle buitenlandse verkopers op afstand betekent dit dat de Oostenrijkse markt nu enkel nog maar mag worden beleverd als er een “gemachtigde” benoemd is.

Daarom breidt ARAplus haar dienstenaanbod uiteraard uit door de “gemachtigde” voortaan ook aan te bieden voor batterijen

Voor buitenlandse klanten die nu al batterijen hebben waarvoor dispensatie werd verleend via ERA betekent dit dat ze een gelegaliseerde volmacht moeten overmaken. Pas daardoor kan ARAplus worden aangesteld als gemachtigde en kan uw onderneming ook worden geregistreerd voor batterijen.

Zodra deze nieuwe volmacht beschikbaar is, zul ARA u deze doen toekomen met meer informatie over de afhandeling ervan.

Verder wordt er in de novelle geregeld dat alle Oostenrijkse ondernemingen die batterijen in andere Europese landen leveren de bepalingen voor de “gemachtigde” moeten naleven die daar gelden.

Er wordt ook een informatieplicht voor eindverkopers van draagbare batterijen ingevoerd. Zij moeten de eindverbruikers vanaf 1 januari 2022 aan de kassa van de winkel duidelijk informeren over de gratis terugname van oude draagbare batterijen.

De Batterienverordnungs-Novelle 2021 of nieuwe batterijverordening in Oostenrijk dient om de EU-batterijrichtlijn (2006/66/EG) in de versie van het pakket circulaire economie (richtlijn 2018/849/EU) inzake batterijen en accu’s alsook afgedankte batterijen en accu’s in nationaal recht om te zetten.

Matthias Popp

Afdelingshoofd