Milieu en Recyclage

Onlinehandel: Verpakkingsregistratie zal binnenkort worden gecontroleerd

28/04/2022

Vanaf 1 juli 2022 moeten online marktplaatsen controleren of winkeliers hun goederen hebben aangemeld.

Adviesbureau en AHK debelux-partner Take-e-way meldt op haar website dat onlineplatforms vanaf juli zullen controleren of de registratieverplichtingen en systeemdeelname zijn geïmplementeerd voor de verpakte goederen die worden aangeboden.

Indien de handelaars de wettelijke voorschriften overtreden, mogen de marktplaatsen hen niet langer toestaan de goederen te verkopen.

In de nieuwsbrief staat verder: Zoals de Stichting Verpakkingenregister (ZSVR) in haar nieuwsbrief meldt, zal het ZSVR vanaf juni 2022 dagelijks een XML-bestand ter beschikking stellen aan de elektronische marktplaatsen, fulfilment service providers en andere geïnteresseerden met het opvragen van het register via een gedefinieerde interface. Op die manier kunnen de marktplaatsen automatisch nagaan of hun handelaren zijn ingeschreven in het verpakkingsregister van LUCID.

Reageer snel om boetes te voorkomen

Als dat nog niet het geval is, moeten online retailers snel handelen om boetes en verkoopverboden te voorkomen. Omdat: De testverplichtingen voor de elektronische marktplaatsen zijn nieuw, maar niet de registratie- en systeemdeelnameverplichtingen voor de dealers die hun goederen daar verkopen.

AHK debelux staat tot uw beschikking voor uw vragen.

Matthias Popp

Afdelingshoofd