Nieuwe verpakkingseisen in Noord-Europa

19/01/2024

Wetswijzigingen in Finland en Denemarken leggen ook verplichtingen op aan buitenlandse bedrijven

Buitenlandse distributeurs/distributeurs in Finland moeten sinds 1 januari 2024 aan de nieuwe eisen voldoen om hun producten te mogen blijven distribueren. Dit heeft het servicebedrijf Umweltmanager in hun newsletter bekendgemaakt.

Sinds 1 januari 2024 is de wettelijke situatie veranderd in overeenstemming met de Afvalstoffenwet 1096/2022. Als gevolg hiervan zijn alle bedrijven, klein of groot, gevestigd in Finland of in het buitenland, verplicht om aan de onderstaande eisen te voldoen, ongeacht hun omzet en distributiekanalen. In het geval van directe verkoop aan eindgebruikers zijn buitenlandse bedrijven (online detailhandelaren) ook verplicht om aan de eisen te voldoen.

Verplichtingen:

• Registratie bij de milieu-instantie,
  • Deelname aan een erkend terugnamesysteem,
  • Rapporteren van de hoeveelheden verpakkingen die op de markt worden gebracht,
  • De overeenkomstige recyclingvergoedingen voor hun verpakkingen betalen.

Tot nu toe waren kleine bedrijven met een omzet van minder dan 1 miljoen euro per jaar vrijgesteld van de verplichting om aan de vereisten te voldoen en buitenlandse distributeurs/distributeurs van verpakte producten zonder Fins filiaal of Fins belastingnummer waren ook vrijgesteld van het voldoen aan de vereisten voor het wettelijke gebied van verpakkingen.

Denemarken: verplichtingen vanaf 2025

Denemarken gaat voor het eerst uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor verpakkingen invoeren, die op 1 januari 2025 van kracht moet worden. Dit werd aangekondigd door Der Grüne Punkt in zijn newsletter.

Als onderdeel van deze uitgebreide producentenverantwoordelijkheid zijn de milieudoelstellingen met betrekking tot de inzameling en recycling van verpakkingsmaterialen aangescherpt, waarmee de gezamenlijke inzet voor een duurzamere en milieuvriendelijkere aanpak van verpakkingen wordt benadrukt.
Tot nu toe werd de EPR-bijdrage in Denemarken, in tegenstelling tot in alle andere EU-landen, uitsluitend geheven via een belasting en alleen voor in Denemarken gevestigde bedrijven. Daar komt nu verandering in.

Voor wie geldt dit?
Bedrijven die voor het eerst verpakkingen op de Deense markt brengen, zijn verplicht zich te registreren. Dit zijn bijvoorbeeld Deense fabrikanten, bottelaars, importeurs en buitenlandse online retailers. Bedrijven die geen Deens btw-identificatienummer hebben, moeten een gemachtigde vertegenwoordiger in Denemarken aanwijzen.
De verwachte registratieverplichting wordt ingevoerd vanaf 1 april 2024. Dit initiatief is bedoeld om het verbruik van verpakkingen te verminderen door het inzamelen, recyclen en hergebruiken van verschillende verpakkingsmaterialen te bevorderen. Deze verantwoordelijkheid geldt voor alle soorten verpakkingen, ongeacht het materiaal, de vorm of het beoogde gebruik.

Verkoopt u verpakte producten rechtstreeks aan eindgebruikers in Finland of Denemarken en heeft u te maken met deze veranderingen?

Wij helpen u graag!

Matthias Popp