Nieuwe registratieplicht voor verpakkingen in Spanje

19/01/2023

De Spaanse autoriteit controleert de inschrijving van fabrikanten van verpakte producten in het register, enz.

Op 28.12.2022 is de nieuwe verpakkingsverordening bekendgemaakt in het Spaanse staatsblad. Dit is gemeld door onze partner "take-e-way".  Naast de inschrijving in het register controleert de instantie ook de vermelding van de zichtbare vergoeding voor de verwijderingskosten van verpakkingen en de informatie over de inlevering bij inzamelpunten van gemeenten, distributeurs, fabrikanten en verwijderingsbedrijven.

Verplichting tot registratie

Met de definitie van productproducent wordt de kring van verplichte partijen uitgebreid. Hieronder vallen ook verpakkers, importeurs, merkeigenaren, distributeurs, pakketdiensten en platformexploitanten.

Zowel voor huishoudelijke als voor commerciële en industriële verpakkingen zijn zij verplicht zich in te schrijven in het openbare register van producenten en te zorgen voor de gescheiden inzameling van verpakkingsafval via een terugnamesysteem. De fabrikanten kunnen aan deze verplichting voldoen door zich bijvoorbeeld aan te sluiten bij een collectief terugnamesysteem.

Het registratienummer moet in de hele leveringsketen in officiële documenten worden bewaard en wordt door de autoriteiten gecontroleerd. Buitenlandse producenten moeten een gemachtigde vertegenwoordiger aanwijzen.

Verwijderingskosten

Bij overeenkomst tussen handelspartners kan de financiering van de overdracht worden overgenomen door een in Spanje gevestigde koper of verkoper. Wie zich vrijwillig aansluit bij een terugnamesysteem neemt dus de volledige verantwoordelijkheid van een fabrikant op zich.

De aan een terugnamesysteem betaalde bijdrage voor de verwijdering moet worden vermeld op de facturen aan de klant.

Hebt u vragen? Gelieve ons dan te contacteren:

Matthias Popp

Afdelingshoofd