Triman in Frankrijk nu ook aangepast voor WEEE

21/02/2022

Als u dit soort producten in Frankrijk in omloop brengt, denk er dan aan dat de sorteerinformatie voor bepaalde apparaten verandert.

De Franse regering heeft de richtlijnen voor sorteerinformatie voor elektrische en elektronische apparaten, batterijen, lampen en zonnepanelen vrijgegeven. Als u dit soort producten in Frankrijk in omloop brengt, is de volgende informatie voor u erg belangrijk.

Take-e-way, de partner van debelux-Kamer van koophandel voor WEEE, meldt op zijn website dat de sorteerinformatie voor bepaalde apparaten, o.a. zonnepanelen, moet worden aangepast. Bedrijven moeten de sorteerinformatie dienovereenkomstig tegen 15 december 2022 aanpassen.

Om welke sorteerinformatie gaat het?

Volgens decreet nr. 2021-835 d.d. 29 juni 2021 moeten alle Franse terugnamesystemen per afvalstroom sorteerinformatie uitwerken die de consumenten moet helpen om hun afval juist te sorteren. De terugnamesystemen voor verpakkingen hebben hun sorteerinformatierichtlijn al in 2021 gepubliceerd (zie ons vorige artikel).

Nu hebben ook de terugnamesystemen voor oude elektrische en elektronische apparaten, batterijen en zonnepanelen hun sorteerinformatierichtlijn gepubliceerd.

Overzicht van de belangrijkste punten

De richtlijn werd zowel in het Frans als in het Engels gepubliceerd. Hierna vindt u de belangrijkste punten:

• De informatie voor de consument bestaat uit het Triman-logo en de info-tri (sorteerinformatie) die samen moeten worden weergegeven.
  • De richtlijn geldt voor ieder product bestemd voor huishoudelijk gebruik.
  • Triman en sorteerinformatie moeten op het product of de verpakking worden aangebracht. In speciale gevallen volstaat het om ze op de meegeleverde documenten of op de website van de fabrikant weer te geven.
  • In de plaats van Triman mag de doorstreepte vuilnisbak op de verpakking worden gezet.
  • De doorstreepte vuilnisbak op het apparaat mag echter niet door Triman worden vervangen en moet op het product blijven staan.
  • Voor elektrische en elektronische apparaten die worden aangedreven met draagbare batterijen of verlichtingsmiddelen volstaat het om gecombineerde informatie aan te brengen (“Dit apparaat en de batterij ervan kunnen worden gerecycleerd”, “Deze armatuur en de lamp” enz. in het Frans). Dat betekent dat u niet tweemaal verschillende sorteerinformatie moet aanbrengen, maar enkel een combinatie. Als de batterij niet uit het apparaat kan worden gehaald, volstaat de aanduiding “Dit apparaat kan worden gerecycleerd”.
  • Voor zonnepanelen is een pictogram ontworpen dat in de plaats van de tekst kan worden gebruikt.

Termijnen voor implementatie

Triman en sorteerinformatie moeten tegen 15 december 2022 worden ingevoerd. Deze termijn wordt verlengd met zes maanden, d.w.z. tot 15 juni 2023, voor magazijnopruiming (magazijnen in Frankrijk).

Hoe ziet de sorteerinformatie eruit?

De informatie voor de consument bestaat uit vijf elementen (zie bovenstaande afbeeldingen). Bovenaan links ziet u een voorbeeld. Hierna vindt u de toelichting van de afzonderlijke elementen:

1. De markering met het Triman-logo of de doorstreepte vuilnisbak.
  2. De landcode FR.
  3. Beschrijving van het product en de elektronische toebehoren die samen met het apparaat worden verkocht, zoals stroomkabels, batterijen, afstandsbedieningen enz. (bv. “Dit apparaat [en de toebehoren en batterij] kan worden gerecycleerd” in het Frans). U kunt optioneel kiezen voor een gedetailleerde beschrijving, bv. “Dit televisietoestel en de toebehoren en batterij kunnen worden gerecycleerd.”
  4. De afvoermogelijkheden: Kleine en grote apparaten kunnen telkens naar verschillende voorzieningen worden gebracht die met verschillende pictogrammen worden aangeduid.
  5. Bijkomende informatie over inzamelpunten (verplicht) en reparatiemogelijkheden (optioneel).

Op welke plaats moet ik de sorteerinformatie aanbrengen?

In principe moeten Triman-logo en sorteerinformatie op het product of de verpakking worden aangebracht, in zoverre de grootte van het product of de verpakking dit toelaat.

Meer inlichtingen

Matthias Popp