Duitsland
Milieu en Recyclage

Inbreuk op depositoverplichting: boete van vijf cijfers

11/03/2024

In een nieuw casusverslag laat de ZSVR zien wat er gebeurt als bedrijven hun wettelijke verpakkingsverplichtingen in Duitsland niet nakomen.

Een online winkel in Nedersaksen, die dranken verkoopt in wegwerpverpakkingen waarop statiegeld moet worden betaald, heeft de statiegeldverplichting overtreden. Het gevolg: een boete van vijf cijfers. Dit meldt de Zentrale Stelle Verpackungsregister.

Statiegeld is verplicht voor bijna alle drankverpakkingen. De wetgever heeft hiervoor gezorgd met verschillende wijzigingen en bestaande uitzonderingen verminderd. Vanaf januari 2024 zijn wegwerpverpakkingen voor melk en gemengde melkdranken niet langer vrijgesteld. Bedrijven moeten drankverpakkingen voor eenmalig gebruik voorzien van een statiegeldetiket en deelnemen aan het landelijke Duitse statiegeldsysteem (DPG). Ze zijn ook verplicht om zich in te schrijven in het LUCID-verpakkingsregister van het Centraal Bureau Verpakkingsregister (ZSVR). Daar moeten ze vermelden dat ze producten op de Duitse markt brengen in wegwerpverpakkingen voor dranken waarop statiegeld moet worden betaald.

Schending van de statiegeldverplichting

De zaak van een online winkel die de aandacht heeft getrokken, laat zien dat inbreuken op wettelijke verplichtingen niet zonder gevolgen zijn. De winkel verkoopt tal van dranken, zoals frisdranken en energiedranken, die het importeert uit het buitenland.

Het begon allemaal met een vermoeden: een handhavingsinstantie kreeg een tip dat het bedrijf de statiegeldverplichting overtrad. De beschuldiging werd bevestigd toen de autoriteiten de winkel en het magazijn inspecteerden. Het bleek dat de online shop meer dan 30 verschillende dranken verkocht in blikjes en plastic wegwerpflessen waarop statiegeld moest worden betaald. Het bedrijf had ze echter niet als zodanig geëtiketteerd en ook geen statiegeld in rekening gebracht.

Onvolledige registratie in het LUCID-verpakkingsregister

De handhavingsautoriteit heeft vervolgens bij het ZSVR nagevraagd welke verpakking het bedrijf had opgegeven bij de registratie in het verpakkingsregister van LUCID. Het bleek dat het bedrijf alleen voor zijn verzendverpakking aan de registratieverplichting had voldaan. De registratie bevatte niet de informatie dat de winkel ook dranken verkoopt in wegwerpverpakkingen voor dranken waarop statiegeld moet worden betaald.

Exploitant van de online shop moet een boete van vijf cijfers betalen

De handhavingsinstantie startte een procedure tegen de online shop en legde uiteindelijk een boete van vijf cijfers op. Volgens de Verpakkingswet zijn zelfs nog hogere boetes mogelijk: overtredingen van de statiegeldverplichting kunnen worden bestraft met een boete van maximaal 100.000 euro per geval. Hetzelfde geldt voor onjuiste of onvolledige registratie in het LUCID-verpakkingsregister.

Ondertussen heeft de exploitant van de online shop zijn wettelijke verpakkingsverplichtingen goedgemaakt: hij biedt zijn drankverpakkingen aan met statiegeld en de bijbehorende etikettering. Het bedrijf heeft nu in het LUCID-verpakkingsregister vermeld dat het producten verkoopt in wegwerpverpakkingen voor dranken waarop statiegeld wordt geheven.

Wederzijdse voorbereiding van handhaving

Als algemene regel geldt dat als het ZSVR aanwijzingen heeft dat een bedrijf zijn verplichtingen op grond van de Verpakkingswet niet nakomt, het elk verdacht geval meldt aan de verantwoordelijke handhavingsinstantie van de staat. Sinds 2019 heeft het meer dan 20.000 gevallen van administratieve overtredingen overgedragen - digitaal en automatisch via het LUCID-autoriteitenportaal.

ZSVR-bestuurslid Gunda Rachut: "Free riders begeven zich op glad ijs. Deze zaak laat duidelijk zien hoe waakzaam de handhavingsautoriteiten zijn. Ze hebben de bal zelf aan het rollen gebracht. Voorbereiding op handhaving is geen eenrichtingsverkeer, maar vereist een dialoog in twee richtingen."