Conjunctuur

Enquête: daling van de vraag is zakelijk toprisico

06/04/2020

AHK debelux vroeg haar aangesloten bedrijven naar hun zakelijke verwachtingen voor de komende twaalf maanden en de gevolgen van de corona-crisis.

Het resultaat toont een aanzienlijke vermindering van de bedrijfsactiviteit binnen De-Be-Lux-markt zoals reisbeperkingen en liquiditeitsproblemen.

De helft van de bedrijven beoordeelde de huidige situatie van hun bedrijf in België en Luxemburg als bevredigend. Een derde beoordeelde de situatie  echter als "slecht"! Voor de komende twaalf maanden verwacht 58% dat de situatie zal verslechteren en 33% dat deze onveranderd zal blijven. De meerderheid (41%) van de bedrijven is van plan om minder te investeren, terwijl een kwart niets aan hun investeringen veranderen wil en nog eens 25% geen investeringen gepland heeft. Slechts 8% wil meer investeren.

De bedrijven zien de grootste risico's in de ontwikkeling van de vraag (75%). Op de tweede plaats komen de arbeidskosten (50%), gevolgd door handelsbelemmeringen of de angst voor protectionisme door begunstiging van binnenlandse bedrijven (33%).

Als gevolg van de coronacrisis verwacht de helft van de bedrijven een omzetdaling tussen de 10 en 50%. Ongeveer 17% verwacht meer verliezen. Iets minder dan 70% verwacht of ondervindt al een lagere vraag naar hun producten of diensten. Net zo veel zien de huidige reisbeperkingen als een van de negatieve zakelijke gevolgen van de coronapandemie. Meer dan de helft is van plan om investeringen te annuleren of uit te stellen, 41% annuleert al orders of verwacht dat deze in de nabije toekomst zullen worden geannuleerd, nog eens 41% verwacht of ondervindt liquiditeitsproblemen en 33% ziet problemen met de toeleveringsketens.

Begin april 2020 vroeg AHK debelux haar leden naar hun zakelijke verwachtingen voor de komende twaalf maanden in het kader van de wereldwijde enquête "World Business Outlook". 90% van de bedrijven heeft minder dan 1000 werknemers in dienst. 45% zijn industriële bedrijven, 36% dienstverlenende bedrijven en 18% zijn actief in de handel.