Ledennieuws

125-jarig jubileum van AHK debelux

16/05/2019

De Belgisch-Luxemburgs-Duitse Kamer van Koophandel (AHK debelux) vierde op 16 mei 2019 zijn 125-jarig bestaan. In 1894 werd ze in Brussel als Duitse Kamer van Koophandel opgericht. Voor het jubileum kwamen zo’n 280 leden, klanten en vrienden van onze kamer, alsook ministers uit de drie landen.

Fotos der Jubiläumsfeier anschauen

Toespraken op YouTube

Begroeting:
Baron Didier Matray, voorzitter van de AHK debelux
Dr. Eric Schweitzer, voorzitter van de Federatie van Duitse Kamers van Koophandel en Industrie (DIHK)

Feesttoespraken:
• Kris Peeters, vice-premier van het Koninkrijk België
• Peter Altmaier, Duitse minister voor Economie en Energie
• Pierre Gramegna, Luxemburgs minister van Financiën

Keynote speech
Graaf Herman Van Rompuy: Re-energizing Europe

How can we create a new European spirit, a new enthousiasm counterbalancing euroscepticism and combating demagogic false news on what Europe is and what it could become? Count Herman Van Rompuy gives a short assessment of the most current approaches of how to re-vitalize the most exciting and challenging multinational cooperation of all times.

De handel van Duitsland met België en Luxemburg in 2018
De Duitse buitenlandse handel met België en Luxemburg bereikte in 2018 met ongeveer 100 miljard euro een nieuw recordniveau. België is al vele jaren een van de tien belangrijkste exportmarkten voor Duitsland. Volgens de voorlopige cijfers van DeStatis lag in 2018 de Duitse invoer met 46,05 miljard euro alleszins boven de uitvoer, die 44,37 miljard euro bedroeg. In de handel met Luxemburg (2018: 9,5 miljard euro) bedroeg de Duitse uitvoer ongeveer 6 miljard euro, waarmee Duitsland de belangrijkste afnemer en de tweede belangrijkste leverancier van Luxemburg bleef.

Over AHK debelux
AHK debelux biedt zijn leden en klanten een brede waaier aan diensten aan die o.a. gaat van de opstelling van marktstudies, loonadministratie en de vertegenwoordiging van Duitse beursmaatschappijen tot milieudiensten en hulp bij het aanwerven van personeel.

Peter Altmaier, Duits minister van Economie en Energie: “In 1894 was de oprichting van de kamer in Brussel een moedige en richtinggevende stap. In tegenstelling tot vandaag was er geen steun van de overheid voor het samenbrengen van handelaren ter bevordering van het bilaterale handelsverkeer en voor het opkomen van zijn eigen belangen.”

Baron Didier Matray, voorzitter: “AHK debelux ondersteunt vooral kleine en middelgrote ondernemingen in bijna alle aspecten van de economische uitwisseling met België en Luxemburg.”