Netzwerk

Goethe-Institut nodigt voor citatenwedstrijd uit

06/02/2020

Komt uw favoriete citaat ook aan de wand? Wie in België woont, kan zijn voorstel nog tot 31 maart indienen.

Een zin van Hannah Arendt, een tekstregel uit een liedje van The Beatles, een citaat uit ‘Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain’ of een uitspraak van de Hongaarse Nobelprijswinnaar Imre Kertész: in een grote wedstrijd nodigt het Goethe-Institut alle burgers van Europa uit om hun favoriete citaten uit de Europese cultuur in te zenden. Wie in België woont, kan zijn voorstel nog tot 31 maart indienen bij het Goethe-Institut België, via de traditionele post of digitaal. De beste citaten komen in een houten installatie met als titel ‘Verschwindende Wand’ (De verdwijnende muur). Die zal naar aanleiding van het Duitse voorzitterschap van de Europese Raad vanaf de zomer van 2020 in tien Europese landen te zien zijn. Daarnaast verloot het Goethe-Institut onder alle deelnemers in België een standaardcursus Duits aan het Goethe-Institut België, boeken uit de hedendaagse Duitstalige literatuur en vrijkaarten voor culturele evenementen van het Goethe-Institut België.

De winnaars worden schriftelijk op de hoogte gebracht. Over de uitslag kan niet gediscussieerd worden. Prijzen kunnen niet worden veranderd, geruild of gewisseld tegen contante betaling, en kunnen niet worden overgedragen aan derden. De prijs is alleen voor privégebruik. Doorverkoop is ten strengste verboden.

Belgische deelnemingsvoorwaarden:

• het citaat is eigentijds of historisch
  • het citaat bevat max. 124 tekens (incl. spaties);
  • het citaat moet vergezeld zijn van een correcte bronverwijzing (een verwijzing naar Wikipedia is niet voldoende);
  • het citaat mag zowel in de oorspronkelijke taal als in vertaling ingediend worden.

Het citaat moet per post of digitaal ingezonden worden bij het Goethe-Institut in België: Goethe-Institut België, Kunstlaan 58, 1000 Brussel; e-mail: verschwindendewandbelgien@goethe.de.

Over de installatie 'Verschwindende Wand’

De interactieve wandinstallatie ‘Verschwindende Wand‘ is gebaseerd op een idee van Maria Yablonina tijdens een workshop van architect en ingenieur Werner Sobek, georganiseerd door het Goethe-Institut. De installatie bestaat uit een raamwerk van plexiglas met daarin zowat 6.000 houten blokken met citaten. Naar aanleiding van het Duitse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie zal de installatie te zien zijn in tien Europese landen. Na de onthulling van de installatie zal iedereen de mogelijkheid hebben om blokken met citaten mee te nemen, tot uiteindelijk alleen nog het doorzichtige plexiglas achterblijft: de muur is verdwenen. ‘Verschwindende Wand‘ is een project van het Goethe-Institut, met bijzondere steun van het Duitse ministerie voor Buitenlandse Zaken, naar aanleiding van het Duitse voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie in 2020.

Contact:

Aloña Elizalde