Netwerk
Enquête
Luxemburg

Loon: indexering is een grote uitdaging voor bedrijven

11/04/2024

De Luxemburgse werkgeversorganisatie maakt de resultaten van de enquête bekend.

Op 11 april 2024 maakte de Confederatie Luxemburg de resultaten bekend van haar laatste "Business Pulse"-enquête , waaruiteen gemengd beeld naar voren komt van de huidige situatie, maar veelbelovende vooruitzichten voor de komende maanden.

Ondanks het onzekere economische klimaat tonen de ondernemingen die lid zijn van de Confederatie Luxemburg een opmerkelijk vermogen om zich aan te passen aan de voortdurend veranderende omstandigheden.

Bedrijfssituatie: verslechtering sinds oktober 2023

27% van de respondenten gaf aan zich in een slechte of zeer slechte situatie te bevinden, 43% in een middelmatige situatie en 30% in een goede of zeer goede situatie. In het laatste Business Pulse rapport van oktober 2023 zei slechts 24% in een slechte situatie te verkeren, terwijl iets meer dan 45% zich in een situatie bevond die als "gemiddeld" werd gecategoriseerd.

Bedrijven gaven aan dat ze last hadden van stijgende kosten, dalende verkoopcijfers en een lagere winstgevendheid . Deze resultaten zijn minder pessimistisch dan in het vorige rapport. Ze lijken er echter vertrouwen in te hebben dat hun winstgevendheid en omzet de komende maanden zullen verbeteren, maar geloven dat de kosten zullen blijven stijgen.

Grootste uitdagingen

Van de uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd, hebben de volgende de grootste impact op bedrijven:

• Indexering van salarissen en de verhoging van SSM (73%)
  • Toename van administratieve lasten (72%)
  • Gebrek aan gekwalificeerde arbeidskrachten (59%)
  • inkoop- en grondstofprijzen (57%)
  • de verandering in de koopgewoonten van klanten (55%).

Luxembourg Confederation sluit haar rapport af met de opmerking dat het cruciaal is om bedrijven te ondersteunen bij innovatie en investeringen. Er zijn meer financiële maatregelen nodig om het concurrentievermogen en het reactievermogen op peil te houden.

Over de enquête

De "Business Pulse"-enquêtes van Luxembourg Confederation werpen een licht op de trends en uitdagingen waarmee haar leden in de diensten-, handels- en transportsector worden geconfronteerd. 230 bedrijven beantwoordden vragen over de ontwikkelingen in de afgelopen twaalf maanden, hun verwachtingen voor de komende twaalf maanden en de impact van de belangrijkste uitdagingen waarmee ze worden geconfronteerd.

De Confederatie Luxemburg is een werkgeversorganisatie die werd opgericht in 1909 en bestaat uit 23 verenigingen uit de diensten-, handels- en transportsector, die momenteel 1.800 Luxemburgse bedrijven vertegenwoordigen.