Ledennieuws

Audi formuleert intentie voor de herstructurering van de fabriek in Brussel

11/07/2024

Audi Brüssel ist im Dialog mit den Sozialpartnern, um Lösungen für die Mitarbeiter und den Standort zu diskutieren.

Audi constateert wereldwijd een daling van het aantal bestellingen van klanten in het elektrische segment van de hogere klasse. Dit betreft de modellen Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron, die in Brussel van de band rollen. Audi neemt daarom in overweging het productie-einde in de Brusselse site te vervroegen. Dit vermeldde het AHK debelux lid op dinsdag.

De directie van Audi Brussels heeft aan de ondernemingsraad de intentie medegedeeld, om een herstructurering op de site door te voeren. Met deze intentie start de informatie- en consultatiesprocedure in overeenstemming met de Belgische wetgeving. In het kader van deze procedure zal de directie  van de fabriek samen met de verantwoordelijke sociale partners oplossingen voor de site bespreken. Dit zou ook een stopzetting van de activiteiten kunnen inhouden, als er geen alternatieven gevonden kunnen worden.

Dalende vraag voor Audi Q8

De Audi Q8 e-tron modelfamilie die momenteel in de Audi-fabriek in Brussel wordt geproduceerd, wordt getroffen door een segmentspecifieke versterkte daling van de vraag. De Q8 e-tron markeerde in 2018 voor Audi de start van de elektromobiliteit en liep jarenlang wereldwijd zeer succesvol. Nu stelt de onderneming  met de introductie van steeds meer nieuwe modellen op het Premium Platform Electric een dalende vraag naar de Q8 e-tron vast. Het gevolg is dat dit tot sterk dalende binnenkomende bestellingen voor de Q8 e-tron leidt.

Structurele uitdagingen op de Brusselse site

Tevens zijn er al langer bestaande structurele uitdagingen op de Brusselse site. De fabrieks-lay-out is vanwege haar bijzondere ligging dicht bij de stad moeilijk te veranderen. Tevens zijn er hoge logistieke kosten. In zijn geheel leidt dit tot hoge productiekosten in Brussel in vergelijking met andere locaties. Na een grondig onderzoek van de marktsituatie en de randvoorwaarden op de Brusselse site, overweegt Audi om het einde van de productie van de Q8 e-tron serie te vervroegen.

Herstructurering om stopzetting te vermeiden

Dit kan een impact hebben op de werkgelenheid bij Audi Brussels en het nodig maken alternatieve oplossingen voor de fabriek uit te werken. Dit kan ook een stopzetting van de activiteiten inhouden, als er geen andere haalbare oplossing kan gevonden worden. Daarom heeft de directie van Audi Brussels de ondernemingsraad op de hoogte gebracht van de intentie, om een herstructurering van de site uit te voeren. Deze aankondiging betekent het begin van het informatie- en consultatieprocedure met de ondernemingsraad van Audi Brussels overeenkomstig de Belgische wetgeving. In de loop van deze procedure zal de directie samen met de verantwoordelijke sociale partners oplossingen voor de medewerkers en de site uitwerken en alternatieven grondig analyseren

"De aankondiging van het voornemen is nog geen beslissing. Toch beroert dit nieuws onze medewerkers en ook mezelf. Het is belangrijk om een transparante en constructieve dialoog te hebben in het proces dat nu volgt. We zullen rekening houden met alle zienswijzen," zegt Volker Germann, CEO van Audi Brussels.

Rita Beck, woordvoerster van het Audi-comité in de Europese ondernemingsraad van de VW Group, verklaart: "De werknemersvertegenwoordigers van AUDI AG vragen om duurzame vooruitzichten voor de fabriek en onze collega's in Brussel. Het Audi-management moet zijn verantwoordelijkheid nemen voor de site. We hopen dat er in de loop van de beslissing een haalbare en duurzame oplossing wordt uitgewerkt in het overlegproces dat nu is opgestart."

"De beslissing om het informatie- en consultatieproces te starten in de Brusselse vestiging werd genomen na intensief onderzoek en wordt gesteund door AUDI AG. Het is nu zaak om dit proces samen met alle betrokkenen constructief en transparant te organiseren en haalbare oplossingen te bespreken in het belang van iedereen. Want we erkennen duidelijk de verantwoordelijkheid die we dragen voor onze werknemers op alle locaties wereldwijd," zegt Gerd Walker, lid van de Raad van Bestuur van AUDI AG voor Productie en Logistiek.

Het Audi concern is één van de meest succesvolle fabrikanten van auto's en motorfietsen in het premium- en luxe segment. De merken Audi, Bentley, Lamborghini en Ducati produceren op 21 locaties in 12 landen. Audi en zijn partners zijn wereldwijd aanwezig in meer dan 100 markten.

In 2023 heeft het Audi concern ca. 1,9 miljoen auto's van het merk Audi, 13.560 auto's van het merk Bentley, 10.112 auto's van het merk Lamborghini en 58.224 motorfietsen van het merk Ducati aan klanten geleverd. In het fiscaal jaar 2023 realiseerde het Audi concern bij een omzet van € 69,9 miljard een operationeel resultaat van € 6,3 miljard. Wereldwijd werkten in 2023 gemiddeld over het jaar meer dan 87.000 mensen voor het Audi concern, waarvan ca. 53.000 bij AUDI AG in Duitsland. Met zijn aantrekkelijke merken alsmede talloze nieuwe modellen zet het bedrijf de weg als aanbieder van duurzame, volledig verbonden premium mobiliteit consequent voort.